Digitalisering udfordrer folkekirken. Foto: Colourbox

Digitalisering udfordrer folkekirken

Folkekirken står i en helt ny kommunikativ situation. Ikke mindst fremkomsten af sociale medier gør, at vi skal tænke nyt. Kommunikation i vore dage er dialogisk. Populært sagt går vi fra budskab til samtale, som jeg skrev i en kronik i Kristeligt Dagblad den 30. marts.

Det er dog ikke kun måden at kommunikere på, som udfordrer os i kirken. Selve digitaliseringsbølgen, som skyller ind over verden, udgør en udfordring i sig selv.

Digitaliseringen skal man tage særdeles alvorligt. Det viser et kig på andre brancher. Taxafirmaer i hele verden kan se deres forretningsgrund smuldre mellem fingrene på dem. Fremkomsten af den digitale tjeneste Uber, hvor private personer kan agere chauffører, gør, at man billigere kan komme fra A til B. Alt man skal gøre er at installere en app på sin telefon. Digitaliseringen gør det nemt både for kunder og chauffører at finde hinanden.

På samme måde udfordrer Airbnb hotellerne. Ved hjælp af en hjemmeside kan private nemt udleje et værelse til fordelagtige priser for kunderne. Streamingtjenester udfordrer musik- og tv-branchen. Listen er lang.

Digitalisering er en dødskamp for gamle firmaer

De etablerede firmaer kæmper imod, men alle ved, at det er en dødskamp. Skeletterne af gamle elefanter og mammutter ligger i vejkanten på den digitale motorvej.

Hvordan med folkekirken? Vi er ikke en døende mammut, men vi er udfordrede.

Læs hele analysen på kristendom.dk…

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.