Do it for folkekirken: Virale hits har stort potentiale.
En politibetjent der vælter en mand i kørestol, og en præst der synger sin egen udgave af Leonard Cohens “Halleluja” til en vielse i kirken. Umiddelbart er der ingen lighedspunkter mellem de to episoder.
Og så alligevel: I begge tilfælde er der tale om en mand i uniform, der optræder offentligt. Når man optræder i en uniform – som præstekjolen jo også er – repræsenterer man på en eller anden måde hele firmaet. Firmaet – eller kirken – bliver i hvert fald taget til indtægt for både det positive og det negative indtryk.
I begge tilfælde bliver episoden også filmet og hurtigt spredt på nettet. Det er et vilkår i dag. Det offentlige rum kan udvides til milliarder af mennesker på få sekunder.
Der er ganske kort vej fra alteret til internettet. Det er en lektie alle præster kan lære af den syngende præst Ray Kelly.
Kelly høstede stor anerkendelse for sin optræden. “En sej præst!” Sådan reagerede mange på de sociale medier. Dermed bidrager Ray Kelly til at give kirken (folk skelner her nok ikke mellem konfessionerne) et godt ry. Han viser, at kirken ikke er støvet. At den kan være relevant, humoristisk og overraskende.
Det er sådan budskabet blev modtaget. Så kan man diskutere om kirken bare skal hoppe med på underholdningsvognen. Er det ikke bare pop? Ikke helt. For god kommunikation er ikke bare at sige de rigtige ord. God kommunikation er meget mere. En af de tiltalende ting ved Ray Kelly er hans charmerende smil til parret under sangen. Smilet rummer ingen ord, men kommunikerer megen kærlighed og varme.
Vi skal i folkekirken blive bedre til at skabe virale hits. Det er nemlig bedre selv at sprede positive budskaber end at sidde og vente på de negative virale kriser optaget med en mobil i al hast.
Folkekirken.dk lavede i 2012 en moderne udgave af Jesu fødsel, der foregik på facebook. Den blev vist 300.000 gange. Ray Kellys “Halleluja” er vist 25 millioner gange. Spies reklamekampagne “Do it for Denmark” er blevet vist 6 millioner gange på youtube.
Der er potentiale i disse virale hits! Især hvis man gør sig klart, hvilket budskab man som kirke vil formidle. Gerne med et smil og om nødvendigt med ord.
1 kommentar
Christian Roar Pedersen
16. april 2014 at 13:47Her er et eksempel på et viralt hit mere (vist seks millioner gange): Verdens hårdeste job