Menu
Min blog

Folkekirken på sociale medier: Fra budskab til samtale

Sociale medier byder på nye muligheder for folkekirken, men hvis ikke vi passer på ender vi med at være som en borddame, der kun vil tale om sig selv.

Folkekirken hænger i sin kommunikation fast i en gammeldags selvopfattelse. Den tager slet ikke de nye muligheder for samtale, som sociale medier tilbyder, alvorligt. Alt for ofte vil vi i kirken kun tale om os selv og overbevise folket om fasttømrede budskaber. Men helt ærligt: Hvem gider høre på en borddame, der kun taler om sig selv?

Baggrunden er ganske alvorlig. Folkekirkens position i samfundet og i folks liv er under stærkt pres. Tænk blot på medlemsprocenten, konfirmationsforberedelsen i skoletiden og de kristne helligdage. Langfredag tager vi i byggemarked, og søndag handler vi i Bilka. Vigtigt af alt er, at den religiøse søgen langt hen ad vejen går uden om folkekirken.

Jeg har skrevet en kronik om folkekirkens kommunikation.

Folkekirken: Fra budskab til samtale

Læs min kronik i Kristeligt Dagblad her…

Om forfatteren

Sognepræst, debattør og foredragsholder

Ingen kommentarer

    Skriv en kommentar