Unique selling point: Kirkerummet er et af dem

Hvad er folkekirkens unique selling point?

Unique selling point: Folkekirken skal i stigende grad sælge sig selv til danskerne. Spørgsmålet er, om vi som kirke har noget unikt på hylderne, som folk vil købe.

Folkekirken er presset. 1,3 millioner danskere er ikke medlemmer af kirken, og vi skal som kirke vænne os til en ny rolle i samfundet. Samtidig er medlemsprocenten for nedadgående, og dåbsprocenten lav.

På den baggrund er det ikke svært at forstå, at folkekirken i stigende grad gør opmærksom på sig selv. Det sker gennem øget kommunikation og nye aktiviteter.

Indenfor marketing taler man om et unique selling point, når man skal afsætte en vare. Hvis man som forbruger skal vælge den ene hårshampoo frem for den anden, skal der være en grund til det.

”En kirke, der ikke har andet at sige end det, sekulariserede mennesker udmærket godt kan sige sig selv, er så inderlig overflødig på markedet.”

Sådan skrev dr. teol. Anna Marie Aagaard for 11 år siden i bogen “Ånd har Krop”. Det er en anden måde at sige det samme på. Eller som Aagaard gør opmærksom på: Kirken og kristendommen er for det moderne menneske et valg. Og hvis man skal vælge kristendommen, skal man vide, hvad man vælger.

Aagaard tager derfor et opgør med den usynlige kirke og slår på tromme for en synlig kirke med krop. Hvis det moderne menneske skal vælge kristendommen som livsorientering, skal den formidles relevant, men samtidig så den kan genkendes som kristendom.

Kirkens unique selling point

Pointen er mere aktuel i dag end nogensinde før. Hvorfor skal folk vælge kristendommen? Hvad er vores – dvs. folkekirkens – unique selling point?

Der kan peges på en række punkter. Her kommer fem bud.

For det første…

Læs hele analysen på kristendom.dk…

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.